ILLAT-HISTRIA
Eurpban 1533-tl foglalkozss vlt a parfmkszts. Elszr a franciknl, majd Medici Katalin trnra lpsvel az angoloknl is, mivel Olaszorszgbl magval cipelte szemlyes illatllomnyt. Napjainkban a vilgon krlbell 350 parfmkszt nagymester fradozik jabb s jabb illatkompozcik sszelltsn. Legalbb hat vig tanulnak, s a kmiai szaktudson tl 2-3 ezer illatanyagot is kpesek megklnbztetni.
1970-ben Versaillesben alaptottk meg azt a fiskolt, amely az illatrzkelket, azaz az orrokat kikpzi. Szzezer ember kzl, ha egy akad, aki megfelel erre a munkra. Ezeket a szakembereket a parfmgyrak szinte eldugjk a vilg ell, gy rzik ket, mint az atombomba gyrtsnak tudsait.
Kpzeletnkben egy nagyorr frfi kpe jelenhet meg, aki egyfolytban szaglszik a levegben. Ez persze egyltaln nem fedi a valsgot. Ehhez a munkhoz nem szksges a nagy orr, a lnyeg a klnleges szaglrzk. S hogy mit kell tudnia egy Orrnak? Termszetesen nagyon sok illatot meg kell tudni klnbztetni egymstl. Ezenkvl nagyon vigyznia kell magra, hiszen elg egy enyhe ntha, s oda a fantasztikus szaglrzk. Radsul, ha mg nem lenne elg, hogy a szltl is vnia kell magt, nem ihat kvt, tet s nyilvnvalan nem is dohnyozhat, hiszen az jl lerontan szaglsi kpessgeit.
Neknk, tlagos szaglssal br parfmvsrlknak nincs knny dolgunk, amikor a parfmrik polcain keresglnk. Maximum 3-5 illatot tudunk megklnbztetni, utna elfrad a szaglhm, idegsejtjeinek tlterheldse miatt. (E jelensgnek van szerencss vetlete is.) Ne erltessk tl sok illat kiprblst. Mivel e folyamat percekig eltart, hagyjunk idt a prblgatsra. „Orrpihentetsre” j a kv, amely a komolyabb helyeken mr mind megtallhat, de az sem baj, ha tbbszr visszatrnk, mire a tkletes vlaszts megszletik.
Mg mieltt munkhoz ltna az Orr, a parfmhz image-kretorai mindent elkpzelnek, kigondolnak a ksbb megszletend parfmrl – mg azeltt, hogy konkrt lpseket tennnek megvalstsukrt. k adnak nevet a parfmnek, s k hatrozzk meg azt is, hogy milyen legyen az illat, az veg, a csomagols s a reklm, de mindezek ltrehozsa mr msok feladata. Minden parfmkretor lma az, hogy egy egyedi, semmihez sem hasonlthat illatot alkosson. A parfm zenete nem csak maga az illat; a mgttes tartalom, s minden egyes apr rszlet hozzjrul ahhoz, hogy a parfm sszetett szemlyisge ltrejjjn, s ezltal kifejezzen valamit.
A trtnet nem r vget a kreatv tervezk, parfmkretorok, vegtervezk, fnykpszek munkjval. A m megszletik, de krds, hogy milyen szerepet tlt majd be ksbb a parfmk vilgban.
A nvads soha nem knny feladat. A nv maga egy zenet a vevhz. A nvnek a parfm valsgos, egyedi kirakatnak kell lennie. Jelzi annak tpust – Opium, mely egy ers parfmt fmjelez; Fleur d'eau, a leglgyabb trkenysget jelzi – mind ms-ms ntpus – Farrouche, Chipie vagy Anouchka – nem ugyanazokhoz a kliensekhez szl. A nevek kitalli nem gondolkodhatnak brmilyen tmban. ltalban mindig a szerelem, az rzkisg, az erotika vagy a romantika hatrozza meg a nvadst.
A nk szeretik istenttetni magukat: Femme, Fminit du bois, Loulou, Madame, So pretty, Diva, Miss Dior, Parfum d'elle... Kevsb szeretik viszont, ha nem mozgatjk meg fantzijukat: Deci-Del, Cabotine, Chipie... Ms megkzeltsben a Fleur d'eau, Fleur de fleurs, Fleur de rocaille, Fleur de Weil, Jardins de Bagatelle, Sun Flowers... A virgokat, a parfmk alapanyagt idzik meg, ugyanakkor szimbolizljk a fiatalsgot, az rtatlansgot is. A vz tmja is nagyon divatos mostanban. Eau belle, Eau de Dali, Acqua di Gio, Niagara... Az tltszsgot, a knnyedsget, a tisztasgot jelkpezik.
A tiltott, a szemrmetlen, a provokl szintn befolysolja az embereket: Audace, Divine folie, Fantasme, Insers, Interdit, Insolence, Obsession, Opium, Poison, goiste. A kaland, az rzkisg jszakja megihleti a tervezket: Drakkar noir, nigme, Magie noire, Talisman, Nocturnes, Nuits indiennes... Bizonyos parfmk Prizst kedvelik, a parfmk fvrost: Paris, Rive gauce, Champs-lisses. Coco Chanel volt az els, aki szmmal nevezte el parfmt: N 5. Ksbb kvettk t: 1000, Le dix, First, Azarro 9... A Dior-hz nistent vgyait mg jobban igyekszik
kielgteni: Miss Dior, Diorama, Diorissimo, Diorling, Diorella, Dioressence..
A csomagols legalbb ugyanannyit nyom a latban, mint egy jl kitallt elnevezs. Egy jl megtervezett veg vagy kristly szimbolizlja a parfm lelklett, egy bl, egy vilgi estly, egy velencei karnevl gondolatt juttatja esznkbe. A tervezk a legelegnsabb, legvakmerbb, legmeglepbb flakonok tervezsben is rivalizlnak. Az vegcsk annl vonzbbak, minl mgikusabb a formjuk, sznk, anyaguk. A mvszet j trgyaiv vltak. Jean-Paul Gaultier 1993-ban egy kis brszn veget brszjakkal vezett hlgyformra tervezett. Schiaparelli (1937) Shocking nev parfmnek vege egy ibolyaszn szalaggal mint egy stlt visel n jelenik meg.
Fejn (a kupakja) egy sokszn, virgos gallyat visel. Az Escada Acte 2 (1995) sziluettje egy keresztbe tett lb nt jelent meg. A flakonok nha elrugaszkodnak a mindennapi vilgtl. A Poison (C. Dior, 1985) egy stt alma formjt lti: a n „rharaphat”, hogy megtallja hercegt...
A klns flakonformk tervezsre a parfmksztk nha mvszgniuszokat krnek fel, mint pl. a szrrealista fest s szobrsz Salvador Dalit. A Dalissime (1994) igen meglep formj: egy hatalmas ni szj egy gmb formj alapon, fl helyezve egy orr, s mindezt megkoronzza egy oszlop formj kupak.
Nhny kszersz parfms vegcsje igen nevezetes. A Boucheron 1994-ben prezentlta a Jaipurt, egy karkt-flakonban. Formjt a Nauratan nev, indiai eredet kszerk inspirlta, melynek kzepn egy zafrk tallhat. Van Cleef & Arpels egy kkvekkel kirakott rt szimull (Gem, 1997).
Vannak flakonok, melyek valsgos vegptmnyek: Parfum de peau (Montana, 1986), Knowing (Este Lauder, 1988), Fleur d'eau (Rochas, 1996). Ez utbbi pldul egy mozg n, aki megrint egy megmunklatlan veget.
Az vegek sznnek megvlasztsa szintn a ksztiktl fgg. Az arany szimbolizlja a gazdagsgot s a luxust, de ugyangy a ragyogst, az letkedvet. Nhny plda kzlk: Sublime (J. Patou, 1992), Dolce Vita (C. Dior, 1995), Poeme (Lancome, 1995). |