Fmek, fnyek, frcek Paco Rabanne vilga
Paco Rabanne 1934. februr 18-n szletett Spanyolorszg Baszkfldjn, San Sebastianban. Gyermekkorban polgrhbor dlt hazjban, ahonnan tvesen menekltknt Franciaorszgba kerlt csaldjval egytt. Krnyezete mly nyomot hagyott a kis Pacban: nagyanyja erõsen vallsos volt, desanyja a Spanyol Szocialista Prt fontos alakjaknt gyakran hangoztatta otthon is ateista nzeteit, desapja kztrsasgprtisga pedig korn mrtrr tette az idõsebbik Rabanne-t. Taln ennek a vegyes hatsnak ksznhetõ, hogy szemlyisgbe szinte beleivdott a tolerancia, a msok sorsa fel val nagyfok nyitottsg s a nagylelkûsg, mely rtkek – sajt bevallsa szerint – a mai napig nagyon fontosak szmra, sõt meg is hatrozzk mûvszi munkit.

Tizennyolc vesen beiratkozott az cole Nationale des Beaux-Arts-ra, ahol az ptszetet vlasztotta lethivatsnak. Dikveiben divatkiegsztõket ksztett, hogy tanulmnyait sajt maga finanszrozhassa. A kzitskk, az kszerek s az vek miliõje nem volt szmra ismeretlen, hiszen desanyja egy idõben Cristobal Balenciaga hres divattervezõ asszisztense volt. s ahogy az mr lenni szokott, a sors kzbeszlt s az ptszet tjrl egy msik svnyre terelgette Rabanne-t: „sszehozta” a szakma akkori nagygyival. Balenciaga, Givenchy, Dior s Yves Saint Laurent felfigyeltek a tehetsges fiatalemberre, akinek szve akkor mr a divatszakma fel dobbant meg.

Hogy jobban megrtsk a benne zajl vltozsokat, tudnunk kell, hogy a hatvanas vek elejn a mûvszetek nagy felfordulson mentek keresztl. Akkortjt kezdett divatba jnni az optikai mûvszet s a filmmûvszet. Az ptszek figyelme a kõrõl a fmre irnyult, Martial Rayse hatsra a festszetben jelentõs szerepet kapott a neon; Sotto drtszobrai kedvezõ fogadtatsban rszesltek, Quassar mûanyag btorai pedig szintn nagy szenzcit keltettek. Paco Rabanne-ra is hatssal voltak ezek az jdonsgok, s arra sztnztk, hogy egy sajt Haute Couture kollekcit alkosson. 1966-ban tizenkt ksrleti ruht vonultatott fel fekete modellekkel. A kortrs anyagokat (mûanyag, fm) bõsgesen tartalmaz kreciit fogval s forrasztpkval lltotta ssze a tû s az oll helyett. Az idõk sorn nehz s rideg fm anyagai „megszeldltek”. Rugalmasabb tette drtszvsû pnclkabtjait, s tvzte azokat a szvettel. Ennek eredmnyeknt gynyrû, finom s modern ltzkei a prizsi luxusdivat nagy mrkiv vltak. Sokat jtszik a fnnyel, szvesen alkalmaz kristlyos s visszatkrzõdõ anyagokat. Õ volt az elsõ, aki eldobhat paprruhkat dobott piacra, melyeket kis tskkban rustottak. Tovbb 1967-ben õ volt a feltallja az elsõ „nttt” ruhnak, a kttt bundnak s az alumnium dzsrznek, 1988-ban pedig lzerlemezeket hasznlt fel kreciihoz. „n ptsznek tanultam, teht az egyszerû vonalakat szeretem. Az ltalam alkalmazott formk s struktrk nem vltoznak drmaian, hanem hozzigazodnak a hlgyek letben bekvetkezett vltozsokhoz. A formk ltalban akkor vltoznak meg, amikor a korok »kzmozdulatai« vltoznak. Manapsg a nõknek llandan vltoztatni kell az identitsukat, mely vltozs a ruhzatukra is kihat. Nappal pldul a metrban olyan ruhkat vesznek fel, amelyek megfelelnek a felgyorsult letstlusuknak. Este, a magnletkben ruhik sokkal nõiesebbek s lnkebbek.”

A nyolcvanas vektõl frfiaknak is alkotott ruhzati kollekcikat, folyamatosan bõvlõ, vlasztkos kiegsztõkkel tarktva knlatt. Magas szntû, ignyes design jellemzi btorait, ednyeit, textliit, bõrruit, tskit, veit s kszereit, melyek ltal a Paco Rabanne mrka 170 koncesszival mr mind az t kontinensen kiptette vilgmretûv vlt divatbirodalmt. Szmtalan mûvszeti s ptszeti dj birtokosa: 1990-ben elnyerte az Haute Couture-ben elrhetõ legmagasabb szintû djat, a „D D’Or-t.” Tehetsgrt s szmos humanitrius projekthez val aktv hozzjrulsrt Spanyolorszgban megkapta a legmagasabb llami kitntetst, valamint 1989-ben Franciaorszg a „Becsletrend Lovagja” cmet adomnyozta Rabanne-nak. Alkotsait sorra bemutattk a vilg nagy mzeumai (New York, Toki, Prizs stb.) is. Kulturlis kzpontokat nyitott, magazint adott ki, kosztmket tervezett olyan hressgeknek, mint Ursula Andress, Jane Fonda, Brigitte Bardot, Audrey Hepburn, Sylvie Vartan. Elsõ knyve 1991-ben jelent meg Plyagrbe cmen, amelyben letrõl, elveirõl r õszintesggel s nagy lelkesedssel. Ez azonnal bestseller lett, melyet az Idõk vgzete cmû rsa kvetett, amelyben az embereket a morlis felemelkedsre s az egymssal val trõdsre biztatja. 1994-ben jabb folytats kvetkezett, melyben tmutatsokkal s j tancsokkal ltja el olvasit arra vonatkozlag, hogy hogyan nzzenek szembe a vltoz korral, hogyan maradjanak letk folyamn optimistk s derûsek. A szellemes sznoki kpessgrõl s a fiatal tervezõk felkarolsrl hres Paco Rabanne-t szvesen hvjk nemzetkzi, szakmai rendezvnyekre. Az lõ legenda munkjnak megkoronzsaknt a Marseille-i Divatmzeum egy nagyszabs, retrospektv killtst szentelt szmra, mely risi sikert aratott mind szakmai berkekben, mind a szles nagykznsg kreiben.

A parfmk vilgban is otthonosan mozog, hiszen 1969 ta folyamatosan jelenteti meg jabb s jabb kompozciit. Elsõ parfmje a fs-virgos-ciprusos jellegû Calandre volt, mely azonnali s egyrtelmû sikert hozott szmra. Ezt bizonytja a Beauty Products Industry dj, melyet a Calandre elismerseknt kapott. 1973-ban kerlt piacra a Paco Rabanne pour Homme, 1979-ben a Mtal, 1985-ben a La Nuit, egy vvel ksõbb pedig a Sport. 1988-ban a Tnr, 1993-ban pedig az XS (Excess pour Homme). A Paco Rabanne pour Homme csomagolsa s eszencija 1974-ben elnyerte a parfmk Oscar-djnak szmt FiFi Award-djat. Az XS Extrême, az XS pour Elle, az XS Extrême Girl, a Paco Rabanne - Eau s a Paco de Paco illatok megjelense egyre jobban megerõstette Paco Rabanne tekintlyt a parfmipar terletn.

A Rabanne-parfmk trtnelmknek fontos fordulpontjhoz rkeztek a Paco Rabanne Pour Elle ltal. A pr httel ezelõtt bemutatott j, nõi illat meghkkentõen elegns kivitelezse s nem kevsb fnyûzõ tartalma miatt valsznûleg eladsi rekordot fog megdnteni. Doboza s vege hfehr, mely a tisztasgot szimbolizlja. A dobozn tallhat fmgyûrû motvum visszatr az vegbe belemetszve. A fm, a Rabanne-stlus lland visszatrõ eleme most is kzponti szerepet jtszik az illat csomagolsban. A formatervezett veg kzepn tallhat fmgyûrû az rk nõiessg, a szerelem s az rkkvalsg jelkpe. Fejjegyben az olasz mandarin, a fehr bors s a fehr frzia szikrzik, mely azonnal egy sugrz illatfelhõt eredmnyez. Szvjegye kifinomult s intenzv, melyben a mjusi rzsa, a jzmin s egy Dl-Afrikban õshonos virg, a karo karound illatozik. Alapjegyt az mbra, az õszibarack s a massoia fa teszik olyan tartss, hogy reggeltõl estig garantltan rezhetjk lgternkben a Paco Rabanne Pour Elle – minden tlzs nlkl – zsenilisnak nevezhetõ illatkompozcijt (50 ml: 15 090 Ft).

Az Ultraviolet Man formatervezsben egy letisztult high-tech, ipari s modern kpet vett elnk. Anyaghasznlatban kveti a nõi vltozatban alkalmazott veget, szilikont s fmet. Specilis hajttechnikjt kizrlag Rabanne alkalmazza. Ennek lnyege az, hogy a ktszer erõsebb nyoms hatsra egy fjskor ktszeres mennyisgû illat hagyja el az veget. Nagyon rdekes dolgot ksrletezett ki a Nature Print nevû cg, mely egy specilis eljrs sorn megfejtette a termszet kdjt. Ennek lnyege az, hogy egy adott illat minden illkony sszetevõjt rgzti a lgkrbõl, azonostja s sszegyûjti õket, majd teljes mrtkben valsghû illatot komponl belõlk. Az gy krelt illat az eredetinek tkletes utnzatt adja gy, hogy nemcsak az sszetevõk, hanem azok sszes jellegzetessge „millimter pontossggal” megjelenik kifjskor.

Az Ultraviolet Man szmra a Nature Print az mbrt gyûjttte ssze s dolgozta fel a legtisztbb, legkristlyosabb formban s a legmagasabb minõsgben, hogy a vgeredmny egy igazn intenzv, erõteljes, mgse tolakod illat legyen. Hrom illatkarakter jelenik meg a kompozciban, hrom vonst hangslyozva. A folykony menta csipõs hidege az mbra knnyedsgt emeli ki. A szerves vetiver a frfiassgot s a karakteressget, a mohakristlyok pedig az mbra tisztasg-rzett lltjk elõtrbe. Az Ultraviolet Man fs-pderes mbrajelleggel beburkolt, napjaink egyik legmodernebb frfiillata (50 ml: 11 990 Ft). |
A jvõ ze
Az Ultraviolettel minden szempontbl szaktott a parfmk csomagolsnak, designjnak s vegtervezsnek hagyomnyaival. „Az Ultraviolet a nõiessg j kifejezsnek jele. vege technikai szempontbl igen fontos trgy, mivel funkcija meghatrozza alakjt. Egy j parfmgesztust alkottunk” – lltja Rabanne, aki szerint egy nõ azrt visel parfmt, hogy felfedje szemlyisgt. Mintha egyenesen az ûrbõl rkezett volna ez a tkletes elipszis formba bjtatott, keleties jellegû, friss illatnedû. vegt vdõ filmrteg veszi krl, amely egy selyemborts rzst kelti. Az Ultraviolet hrom rszbõl ll ptszeti design, mely sszekti az veget, a szilikont s a Paco Rabanne-krecik vdjegyv vlt fmet. Ahogy az ultraviola sugarak tl vannak a lthat spektrumon, s fnyk inkbb rezhetõ, mint lthat; ugyangy az illat is hatrozottan ragyog lils-ttetszõ vegben, mgis kifjva meggyõzõdsnkk vlik, hogy Rabanne ebben is szaktott az illatfelpts konvencijval, s a keleties-fûszeres hatssal egy „jra tervezett” minõsgben tallkozhatunk. Fejillatban a friss paprika frissessge s cspõssge vibrl. A szvjegy brsonyos, virgos lvezet, melynek titka egyetlen virgban, a japn kinmokusei-ben rejlik, mely enyhe savanykssggal s finomsggal sznezi be az illat aurjt. Vgl az mbra s a vanlia nemessge s melegsge adja meg az Ultraviolet eredetisgt. Szupertarts s szupermodern. Igazi huszonegyedik szzadi vagny illat (50 ml: 13 990 Ft).

| |