Kenzo, a virghrû tervezõ
A hatvanas vek elejn fiatal japn frfi rtta Prizs utcit, nyakban egy fnykpezõgppel. Fotzgatott, belesett a hangulatos kvhzak ablakn, a Szajna partjn stlgatott, megcsodlta a Diadalvet. gy tûnt, mintha egy japn turistacsoport egyik elkborolt tagja lenne, aki egyedlltre vgyik, hogy magba szvhassa e vilgvros klnleges hangulatt. A hres divathzak tulajdonosai, a tervezõk, a fotsok, a szakma apraja s nagyja mg nem sejtette, hogy egy napon nemcsak hogy emlkezni fognak erre a mosolygs kis japnra, hanem cmlapokon fogjk les betûkkel hirdetni orszg-vilg elõtt, hogy „me, a legnyugatiasabb japn tervezõ s a legjapnabb nyugati tervezõ”, aki nmagt egyszerûen csak „virgembernek” nevezi, s aki dntõ mrfldkve lett a divattrtnelemnek.

Kenzo Takada 1939-ben szletett Himejiben. Hagyomnyokat õrzõ krnyezetben nevelkedett, s a szlõi hz nagy hatst gyakorolt ksõbbi plyafutsra. desapja tradicionlis teahzat vezetett, ahol rendszeresen megfordultak kimonkereskedõk. A finom anyagok mr gyermekkorban vonzottk: szlei gyakran lttk, amint fi s lnyka babaruhkat tervezget a kis Takada. Tehetsge s eltkltsge csaldjt is meggyõzte arrl, hogy a divat vonala fel hz gyermekk szve. Megengedtk neki, hogy rajz s design szakra jelentkezzen, jllehet a tanuls mellett mindvgig dolgoznia kellett. 1960-ban kitntetssel vgezte el a tokii kpzõmûvszeti iskolt. Tanulmnyai befejezse utn munkit a SOEN-djjal jutalmaztk, mely a japn divatszakma egyik legrangosabb elismerse. Huszonegy vesen mr sikeres tervezõnek szmtott hazjban; Kenzt azonban ez nem elgtette ki. Rendszeresen tanulmnyozta a francia irnyzatokat, s a divat fõvrosba vgyott, hogy ott is megmrettessen. Nyugodt s kiszmthat lete lehetett volna szlõfldjn, de svrg lelke arra sztnzte, hogy kilpjen sajt kis szûknek vlt keretei kzl. Csaldja s tanrai tiltakozsa ellenre Prizsba ment. Autjt eladta, nhny frank lapult csak zsebeiben, franciul egy rva szt nem tudott, egyetlen kincse volt: nhny divatvzlata. Elsõ komoly sikert akkor rte el, mikor ’65-ben Louis Fraud tervezõ megvsrolta vzlatait. Hamar tallt magnak munkt; egy textilcgnl helyezkedett el, ahol folyamatosan tervezett s lmodozott! s mint a mesben, lmai valra vltak: t v eltelte utn mr sajt divatzletet tudott nyitni, s francia nyelven szltotta meg kedves kuncsaftjait. Voil! Modelljei risi sikert arattak, s a Kenzo-butik azonnal felkapott vlt. Klnsen akkor znlttek a vevõk, mikor az Elle magazin a cmlapon hozta le ruhatervt s napjaink legforradalmibb divattervezõjnek nevezte. Fnyes virgmintkkal s feltûnõ sznekkel tvztt pamutruhi rendkvl npszerûv vltak. A mintk kevershez zsenilisan rtõ Kenzo a keleti szokst utnozva tbb rtegben hasznlta fel a kelmket. Korai munkit a lezser tunikk, nadrgok s kpenyek jellemeztk; s mindent virggal bortott be! Õ maga rajong a virgokrt, ifjkorban gyakran lefestette õket. Minden alkotsban, legyen az egy ltzet ruha vagy illat, felfedezhetõ a termszet egy-egy rsze. Mûvszete olyan, mint egy virgoskert, melyet a legkisebb levltõl a legbujbb bokorig rtõ s szakavatott kezek terveztek meg. lnk, vidm stlusa, amely igen tvol ll az haute-couture-tõl, szinte lednttt minden korltot osztlyok s nemzetisgek kztt. A mly eurpai llek s divatstlus szmra felllegzs volt Kenzo sznrelpse, hisz a virgok, a fk, a termszet desgt magukon hordoz kollekcii friss fuvallattal ajndkoztk meg vn kontinensnk lakit. Legjabb krecii szernyek s szinte dsztelenek. Letisztult, egyszerû formi jelenleg is a legkedveltebb stlusirnyzathoz tartoznak. 1988 ta az egsz vilgot behlz zletlnca van. A mai napig is Prizsban lõ Kenzo neve egyet jelent a szpsg, vidmsg, virgzn, minõsg s knyelem fogalmval.


A japn kertek vilga elevenedik meg Kenzo elsõ nõi parfmjben. Az 1988-ban megalkotott Kenzt a parfmk ikebanjnak is nevezik. A magnlia, a gardnia s az ylang-ylang tartalm krecijt a hres francia illatkomponista, Franois Caron prolta le. vegnek formja kavicsot szimbolizl, mely a japn kert alapjra utal. 1992-ben dobta piacra a Parfum d’tt, mellyel a nyr hangulatt kvnta egy vegfalevlbe zrni. A lefagyasztott falevl formj vegcsben az õszibarack, a jcint, a rzsafa, a gyngyvirg, a jzmin, a szantlfa, a pzsma, az mbra s a cdrus egyttese oly friss, mint a nyri forrsgban tsuhan, hûstõ szellõ. ’94-ben kvetkezett a Kashaya, melynek vegn sszefondott nvnyek ga-boga tallhat. Doboznak narancssrga rnyalatval Kenzo a napra utal, ahogy az srgs fnyvel s melegvel lteti, rleli a nvnyeket s a virgokat. Az 1996-ban megjelentetett L’eau par Kenzo a friss vz s a termszetes illatok foglalata. A ndhajtsok, az illatos menta, a paradicsommag, a kk cdrus, a zld orgona, az amarillisz, a vzililiom, a mandarin, a barack, a vanlia s a pzsma alkotta kompozci szinte megrteti Kenzo gondolat- s rzelem-vilgt. Az egybknt tartzkod Kenzo itt mintha megnylt volna, s mintha nmagrl, gyerekkorrl, kzdelmeirõl, sikereirõl, nehezebb-knnyebb pillanatairl meslt volna az illatkretornak. Mintha azt mondta volna, hogy „ezek azok a nvnyek, melyekhez valamilyen lmnyem fûzõdik”. Amikor estnknt a kertben ldgltek a csalddal, s mindent thatott a zld orgona s az amarillisz illata; vagy a kk cdrus s a nd ltvnya, melyet annyiszor megcsodlt iskolba menet. Vagy a vzililiom, amelynek szirmait lefestette, hogy ksõbb egy ruhakltemnyben is megrkthesse. Ez az illat egy kicsit az ars poeticja is. Nem vletlenl reklmoztk gy, hogy H2O+ szv = l’eau par Kenzo. Ez Kenzo szve, Kenzo vize, mely szemlyisgnek jellegzetessgeihez is kzelebb vihet minket (50 ml: 10 250Ft). Ugyanebben az vben jelent meg a Jungle, melynek vegn egy kis elefnt keskedik, majd a Le Monde Est Beau (A vilg csodlatos!) nven elhreslt, tavaszi virgcsokrot idzõ kompozcija kvetkezett, melyben a japn cseresznyefavirg s a selyemfa virga illatozik. ’98-ban a fûszeres-gymlcss Kenzo Jungle Tigre-vel rukkolt ki, ’91-ben pedig a Kenzo pour Homme-mal. vege a jellegzetes nd, mely Japnban annak a frfinak az erejt s szilrd jellemt szimbolizlja, aki nem retten vissza semmitõl sem, s nem trik meg a csapsoktl. A Jungle pour Homme-ban kevsb ismert aromkat s nemes fkat hasznlt fel arra, hogy egy erõs karakterû, j frfiillatot hozzon ltre.

A tervezõk tbbsgtõl eltrõen Kenzo maga felgyeli illatszerei elksztst. ’99-ben a L’eau par Kenzo pour Homme-mal a yuzu, a citrom, a ltuszlevl, a vzimenta, a zld bors s a fehr pzsma rdekes elegyt alkotta meg, mely „mlt trsa” lett a hrom vvel korbban megjelentetett nõi vltozatnak. Kenzo egyik leghresebb mûve, a Flower by Kenzo mind klsõ megjelensvel, mind belsõ tartalmval minden idõk egyik legsikeresebb kompozcija lett. A pipacsmotvum, mely az vegtõl kezdve a dobozig fellelhetõ, jtkos elegancival vonul vgig e minden szempontbl oly klnleges alkotson. Kenzo elrte cljt: valban gy rezhetjk magunkat, mintha egy pipacsmezõn stlgatnnk, ahol szikrzan st rnk a nap, csak nhny kis felhõ fodrozdik az gen, a madarak boldogan csivitelnek, tvolban a hegyekbõl bdt illat csapja meg orrunkat, valahonnan lovak nyertse hallatszik, s az let oly felhõtlennek s gondtalannak tûnik, hogy le is lnk a mezõn. Htradõlnk a pipacstenger kzepn, mellettnk mhecskk zmmgnek, mi pedig az gre nznk s gynyrkdnk mindabban a szpben s jban, mellyel megajndkozott minket az let.

A htkznapok forgatagban egy vegbõl kszlt pipacsvirgszl emlkeztetni fog minket erre a bks s nagyszerû kikapcsoldst ad hangulatra. sszetevõi: bolgr rzsa, vad galagonya, prmai ibolya, kasszia, vanlia, opponax, fehr pzsma, cyclosal s hedione (50 ml: 15 400 Ft). A vadonatj Summer by Kenzo az idei nyr egyik nagy slgere. A napstst, a jkedvet s az rmt elraktroz illat egy mediterrn letrzst juttat esznkbe. Szinte megelevenednek a hangulatos olasz, spanyol vagy akr grg tjak. Taln az sszetevõiben erõsen dominl toscanai citrus teszi, hogy szinte magunk elõtt ltjuk az rett bzatblktl srgll toscanai dombokat, szinte halljuk a fk lombkoronjban cirpelõ bogarakat vagy a nevetõs pincr hangjt, ahogy kszsgesen odahajol, hogy „pronto”, s felveszi kedvenc telnkre, a finom tortelinni con funghi-ra a megrendelst. Taln Kenzo is Toscanban piheni ki fradalmait, s nvtelensgbe burkolzva oda bjik el a vilg zajtl? Nem tudjuk, de mindenesetre nyri kompozcija jra telitallat mindazok szmra, akik szeretik a gymlcss-virgos, knnyedebb illatokat.

A toscanai citrus mellett mg megtallhat a citrom, a bergamott, a mimza, az ibolya, a mandula, a borostyn, a styras fa s a fehr pzsma (50 ml: 15 400 Ft).
|