Kalapos kirlynõ A Lanvin-hz trtnete
Franciaorszg legrgibb s legpatinsabb divathza a Lanvin, mely a tizennyolcadik szzad vgtõl egszen napjainkig tretlen sikerrel tlt be dominns szerepet a divat vilgban. Ltrehozja egy Jeanne Lanvin nevû hlgy, aki mr nagyon fiatalon megismerkedett a varrs s a kalapszabszat rejtelmeivel. Tizennyolc ves korban mg csak egyetlen vevõje volt, de mersz elhatrozssal, nmi tõkvel, valamint nagy lmokkal – mert hisz azok nlkl termszetesen nem is lehet! – kalaposmûhelyt nyitott.

Munkinak minõsge nmagrt beszlt: az egyetlenegy vevõt kvette a msodik, a msodikat a harmadik, a harmadikat a negyedik… s gy tovbb; szorgalmas munkja nyomn ngy v mlva mr j bolttal s szles krben kiterjedt, jmd gyflkrrel rendelkezett. Emilio Pietrval kttt hzassgbl szletett meg Marie Blanche, aki azt a gondtalan fiatalsgot testestette meg, amit desanyja sohasem lvezhetett gyermekkorban, mivel tzen voltak testvrek, s anyagilag sem ppen a felsõ tzezerhez tartoztak. Marie Blanche-ot nagyon szerette, sõt legnagyobb alkotsait is kislnya ihlette. Azokban az idõkben a gyermekek ltalban a felnõtt ltzk kicsinytett mst hordtk. Vagyis a szlõk mini felnõttknt ltztettk a kis urakat s a kis hlgyeket. Jeanne Lanvin azonban knynyû, lezser szabs, hmzett kis ruhkat ksztett elõszr sajt lnynak, melyek nagy tetszst arattak kliensei krben. Sokan hasonlan szerettk volna ltztetni gyermekeiket, ezrt 1908-ban Jeanne kln rszleget nyitott, ahol kifejezetten csak gyermekruhkat rustottak. Egy v sem telt el, s szinte mindenki az õltala krelt „anya-lnya” ltzkeket hordta. A harmincas vekben lengõ szalagokkal s art deco dsztssel elltott esti viseleteket, valamint koktlruhkat tervezett. Kreciiban a nõiessget s a fiatalossgot hangslyozta ki, br õ maga rendszeresen feketben jrt, melyet nha egy-egy fehrrel tarktott. Tekintlyes s puritn megjelense ellenre ruhi pozist s fantzit sugalltak. Az elsõ vilghbor elõtt aranyozott hmzsû, magas derek, empire stlus ruhkat s felkszerezett fejdszeket tervezett. 1918-ra mr nyolcszz embert foglalkoztatott; kln mûhelyek lltottk elõ a ruhkat, a fehrnemûket, a kalapokat s a hmzseket, valamint sajt tervezõstdival is rendelkezett. 1920-ban j zletet nyitott: megvette az egsz rue du Faubourg-Saint-Honor 15-t. Ez volt az az plet, ahol valamikor egyszerû kalaposlnyknt dolgozott. A boltot fnyûzõen rendeztk be: dszes liftflkk, faragott tlgyfabortsok s mutats, bronz dombormûvek jeleztk, hogy a valaha szerny kis kalaposmûhely milyen magasra jutott! Armand-Albat Rateau belsõptsz tervezte meg mindezt olyan mûvszi sznvonallal, mellyel megalapozta a Lanvinnal val hossz tv egyttmûkds alapjait: Lanvin prizsi palotjt s cannes-i villjnak belsõptszeti munkit is õ vgezte el, valamint Rateau tervezte a Lanvin-parfmk hres gmb alak vegeit, melyek ksõbb a Lanvin vdjegyv vltak.

A Lanvin elsõ illata az orosz parfmksztõ, Madame Zed munkja volt, melyet Mon Pch nven dobtak piacra; nemcsak Eurpban, hanem a tengeren tl is egybõl risi sikert aratott. Zed utdai, Andr Fraysse s Paul Vacher hoztk ltre 1927-ben a nagy klasszikusknt szmon tartott Arpège-t, mely ktsgkvl pratlan s idõtlen remekmûv vlt. Fraysse krelta ksõbb a Scandale, a Rumeur s a Prtexte nvre hallgat illatkltemnyeket, melyek tovbb regbtettk a Lanvin hrnevt az illatipar terletn. Az Arpège kifejlesztse kt vig tartott. Az alkotknak nem kellett foglalkozniuk a kltsgekkel. Minden pnzt megadott Lanvin ahhoz, csak hogy a legfinomabb termszetes anyagokkal dolgozhassanak a kretorok. Jeanne szerette volna lnyt – aki akkor mr de Polignac grfnja lett – meglepni harmincadik szletsnapjra egy igazi klnlegessggel. Mikor Marie Blanche megkapta ajndkt, gy rezte, hogy a termszetes virgillatokbl ll parfm olyan, mint a zenei hangok zuhataga, az „arpeggio”, ezrt kapta meg az Arpège nevet.

A gmb alak fekete veget Paul Iribe alkotta, arany mlnadugval s aranyozott Lanvin-emblmval. Ez a ma is hasznlt modell art deco stlusban brzol egy bli ruhs anyt s egy fiatal lnyt, akik karjukat kitrjk, s kezket sszefonva nznek egymsra. Jeanne Lanvin gy kvnta illatformban is halhatatlann tenni az let nagyszerû ajndkt, a gyermek-szlõ kapcsoldst, s felhvni a figyelmet ennek kivteles voltra. 2002-ben az Arpège mtosza jraledt, s clat D’Arpège nven jelent meg egy modernebb klsõben, mely termszetesen nem nlklzi a hres gmb alak vegformt. Az art deco stlus, tltsz veget fehr gymnttal s kt fmkarikval dsztett kupak koronzza meg. Kt jegygyûrû jelkpezi a klasszikus parfm s az haute-couture tkletes prostsnak jraszletst. Az clat jelentse: ragyogs. A kompozci valban olyan, mint egy hatalmas virgcsokor, melynek soksznûsge s bdt illata beragyogja szobnkat, s szinte dalra fakasztja lelknket: ltvnyakor s illatozsakor jvnk r, hogy letnkben mennyi j adatott mr meg! Esznkbe juttatja, hogy sorsunk, letplynk is olyan, mint egy folyamatosan fejlõdõ, virgz kert, ahol az lmnyek s rtkek gazdagsga burjnzik. Ha egy pillanatra krlnznk sorsunk fldjn, olyan kisebb-nagyobb bimbkat s hajtsokat is szrevesznk, melyek a htkznapok forgatagban taln elkerlik figyelmnket. rmk, ihletett pillanatok s kellemes hangulatok fûszerezhetik meg letnket, melyek ugyan nha taln csendesen jnnek, lassabban nvekednek, de hatsuk annl tartsabbnak s igazibbnak bizonyulhat. Az clat D’Arpège ezeket a htkznapi lethangulatokat s rtkeket nnepli. Fejillatban az orgona s a szicliai citromlevl, szvillatban a lilaakc, a zldtea, az õszibarackvirg, a pnksdi rzsa s a knai osmanthus tallhat meg. Alapjegye a libanoni fehrcdrus, az des pzsma s az mbra (50 ml: 13 900 Ft).

Frfiaknak ksztette el Alberto Morillas a Lanvin L’Homme nevû alkotst. Krmozott kupakkal elltott elegns, tltsz, lapos gmbszerû flaskba tlttte bele a hûstõ folyadkot, s mindezt „hajnal”-kk dobozba csomagoltatta. Ez a tiszta, termszetes illat egyszerre modern, mgis bele van rejtve egy leheletnyi elõkelõsg. Morillas nem korosztlynak tervezett, hanem mindazoknak a frfiaknak ajnlja illatt, akik jrartelmezik az elegancia szablyait s ltzkdsi stlusukban is gyesen tvzik a klasszikus s a modern stlust. A klasszikus stlust, mely kiemelkedik rtkrendje, gazdag anyagai s finom esszencilis olajai ltal. A modern stlust, melyet a fejlõds irnti vgyds s az j alapanyagok kifinomult kombincija fejez ki. A Lanvin L’Homme lnk, cspõs, citrusos sszetevõit a gygyfvek s a fûszerek ingerlõ aromi lgytjk. Fejjegye a mandarin, a bergamott s a neroli kristlyos illata. Szvjegye a levendula, a menta, a zslya s a bors keverke. Alapjegye a szantlfa, a vanlia, az mbra s a pzsma kombincija (50 ml: 11 600 Ft). Szintn a frfiaknak kedveskedtek, amikor a Vetyver nevû illatot megjelentettk. Az 1960-as vekben a Lanvin egyike volt a vetiver-hasznlk ttrõinek, ugyanis a vetiver nevû nvnyi alapanyag ekkor trt be az illatiparba. A vetiver egynyri nvny, mely Indiban s Indonziban honos. Erõs szra, hossz, keskeny levelei s apr gykerei vannak. A gykere tartalmazza azt a kivonatot, melyet felhasznlnak az illatok ltrehozsakor. Jtkony hatssal van a depresszira, az lmatlansgra s az idegi feszltsgre. Olaja pihentetõ, relaxl hats. Frdõ- vagy masszzsolajknt felhasznlva knnyt az zleti gyulladsban s reumban szenvedõkn. Hosszan tart illata jtkony hatssal br a vrsvrtestek szmra, valamint elûzi a melanklit. A Lanvin-kzjegy s -zlsvilg nemcsak az illat felptsben, hanem az veg tervezsben is megjelent. Hasonl veget kapott, mint a Lanvin L’Homme: formja, letisztult vonala s grafikja ugyanaz. Szne azonban fnylõ mlyzldre vltozott, kupakja csiszolt fm lett. Tartalmban a lanvini elegancia s kortrs jelleg rzõdik. Fejjegyben a calone, a citrom, a bergamott s az des lime elsõ benyomsa frissessggel ruhzza fel a kompozcit. Szvjegyt a keserû narancs, a kakukkfû, a fehr jzmin, a borsmenta s a szerecsendi teszi fûszeress. Alapjegyben a cdrus, a szantlfa s a pzsma emeli ki az illat sajtos jellegt (50 ml: 11 400 Ft).

Az Oxygen L’Homme s Oxygen Pour Femme illatok szintn hozzjrultak ahhoz, hogy a Lanvin megerõstse pozcijt a szpsgipar terletn. Mindkt illat sz szerint egy szippants az oxignds, tiszta levegõbõl. Olyan levegõbõl, melyet mr csak a magas hegyek erdejben lehet tapasztalni, amikor tdõnket teleszvjuk, s rezzk, hogy szinte megtelnk a hegyvidki atmoszfra tisztasgval. Frfi vltozatban a gyanta, a koriandermag, a mirtusz, a borka, az rm, az atlaszi cdrus, a szicliai ciprus s a pzsma egyttese emlkeztet a fenyõ- s tlgyerdõk zre (50 ml: 11 200 Ft). A Pour Femme kompozcija a gardnia, a kk risz, a pzsma s a fehrbors illatba burkolzva idzi a hegyvidki virgok ltal rasztott hangulatot. Kristlytiszta, ktttsgek s ktelezettsg nlkli szabadsg. Ez az Oxygen (50 ml: 15 200 Ft). |
Vissza az oldal tetejre
|
|